Szukasz nowych współpracowników w zespole i nie wiesz, jak powinno wyglądać ogłoszenie?


Kilka razy w tygodniu spotykam się z pytaniami w rodzaju: „Dlaczego nie otrzymujemy żadnych odpowiedzi” lub „Co powinno zawierać ogłoszenie aby przyciągnąć potencjalnych kandydatów?”. W związku z tym postanowiłem podzielić się z wami moją wiedzą na temat tego, jak napisać dobre ogłoszenie oraz jakich najczęściej popełnianych błędów unikać.

 

Zacznijmy od tego, czego nie należy robić szukając pracownika.

Po pierwsze należy unikać pisania zarówno zbyt krótkich jak i zbyt długich ogłoszeń. Czasem widzimy ogłoszenia zawierające dwa zdania, ale także takie, które musiałyby być opublikowane na 3 stronach A4. Idealny tekst powinien mieć od pół do całej strony A4 długości. Dłuższy tekst może zanudzić czytelnika.

Zbyt ogólny opis pozycji. Dla kandydatów ważniejszy niż cokolwiek innego staje się opis stanowiska, na które będą aplikować. Można zniechęcić szereg potencjalnych kandydatów stosując niejasne sformułowania, takie jak „do Twoich zadań należeć będzie komunikacja z klientami” - porównaj sobie to ze zdaniem: „każdego dnia będziesz w kontakcie z firmami, dla których obecnie opracowujemy nowy system CRM". Które z powyższych brzmi lepiej? Odpowiedź jest oczywista. Dlatego w przypadku stanowisk technicznych nie bój się mówić o konkretnych technologiach, z którymi kandydaci będą mieli do czynienia podczas swojej codziennej pracy. Z punktu widzenia, dajmy na to, programistów, często jest to najważniejsze kryterium podczas poszukiwania odpowiedniego pracodawcy.

Kolejną rzeczą, którą powinieneś unikać są super wymyślne nazwy stanowisk, które tak naprawdę nic nie mówią. Należy pamiętać, że kandydaci mogą wyszukiwać pozycje według słów kluczowych w tytule, więc istnieje tylko niewielka szansa, że ogłoszenie pod tytułem "Superbohater naszej sieci" dotrze do programisty PHP, którego faktycznie szukasz. Swoją drogą (szczególnie w środowisku programistów) istnieje negatywna opinia na temat tego typu nazw stanowisk. Nie dotyczy to jednak sytuacji kiedy poszukujesz osób zajmujących się np. social media, gdzie tytuł typu „Content Ninja” jest do przyjęcia.

Teraz przejdźmy do części dotyczącej tego, co powinieneś robić, aby Twoje ogłoszenie było jak najbardziej skuteczne.

 

Każde ogłoszenie powinno składać się z czterech podstawowych elementów. Wyobraźmy sobie je razem.

Jak już wspomniałem powyżej, według ankiet treść jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozytywny odbiór Twojego ogłoszenia, dlatego należy zwrócić na nią szczególną uwagę. Jest to nasz pierwszy element.

W tej kategorii należy uwzględnić przede wszystkim jak będzie wyglądać przeciętny dzień pracy na danym stanowisku – przy jakich projektach oraz za pomocą jakich technologii lub narzędzi będzie pracować osoba, której szukamy. I tutaj znów, opłaca się być specyficznym, a używanie określeń typu „będziesz budować strony na bazie języka PHP” jest dla wielu kandydatów zbyt ogólne i niewystarczające.

Następnie należy w odpowiedni sposób przedstawić, co jako pracodawca oferujesz kandydatowi. Używamy dobrze znanego każdemu języka korzyści.

Ten element ogłoszenia zwykle służy do wychwalenia Twojego biznesu pod same niebo, co jest całkiem logiczne, ponieważ gdyby praca w nim nie byłaby taka fajna, kandydat prawdopodobnie poszuka innej oferty :-)

Tutaj również, im bardziej konkretny jesteś, tym lepiej. W mniejszym stopniu interesujące są sformułowania typu "praca w środowisku międzynarodowym" lub "zespół otwarty", ponieważ pod tymi sformułowaniami nie kryją się żadne konkretne informacje, a poza tym używa go 90% pracodawców.

Nie bój się wychwalać wszystkiego, z czego jesteś dumny w firmie, niezależnie od tego, czy chodzi o indywidualne projekty, czy o świetny zespół. Napisz o wszystkim co jest u Ciebie normalnością, ale nie występuje zwykle w innych miejscach pracy (np. praca zdalna, możliwość przeniesienia biura do domu, miejsce dla zwierząt w pracy, szkolenia pracownicze, wspólne działania, przekąski w miejscu pracy itd.).

Nie zapomnij o podstawowych informacjach takich jak wynagrodzenie, forma współpracy, miejsce pracy, dni wolne od pracy i ich regulacja, pora lunchowa, dni chorobowe itp.

Wstrząśnij, wstrząśnij aż stworzysz koktajl korzyści, któremu nikt nie może się oprzeć :-)

Uwaga: Jeśli uważasz, że nie masz żadnych korzyści, zastanów się, dlaczego pracujesz tam gdzie pracujesz :-)

 

Jakie są twoje wymagania?

Zawsze staraj się, aby ta część reklamy była przynajmniej krótsza optycznie niż ta, gdzie piszesz, co oferujesz. Kto chciałby pracować tam, gdzie wymagają więcej niż oferują? :-)

Zastanów się, czy konieczne jest, aby twój nowy pracownik był młodszym programistą PHP, który ukończył studia uniwersyteckie, trzyletnią praktykę na podobnym stanowisku lub zna angielski na poziomie native speakera?

Pomiń także wymagania, które znajdują się w każdym innym ogłoszeniu, takie jak „odporność na stres”, „umiejętności komunikacyjne”, „elastyczność” lub „dobra praca zespołowa”. Często bywa tak, że wypisuje się w ogłoszeniu wiele bezcelowych wymagań, które mogą tylko potencjalnie odstraszyć odpowiedniego kandydata. Istnieje wiele badań, które pokazują, że większość osób nie zapisuje się do oferty, nawet jeśli nie spełniają choćby tylko jednego z dziesięciu wymagań (lub kiedy kandydat nie czuje się niepewnie w tym obszarze).

Skup się na umiejętnościach i wiedzy, których dana osoba naprawdę potrzebuje do pracy w Twoim zespole. Spróbuj doprecyzować jakie umiejętności są wymagane i dlaczego. Na przykład: „Ponieważ będziesz często w kontakcie z klientami zagranicznymi, koniecznie musisz posługiwać się językiem angielskim na poziomie X”, lub „Ponieważ będzie odpowiedzialny za zbudowanie aplikacji X i dostarczenie jej do klienta Y, chcielibyśmy, aby miał doświadczenie z co najmniej 3 udanymi projektami w roli project managera".

Zastanów się również, czy podczas procesu rekrutacyjnego wymagasz od nich wysłania CV i listu motywacyjnego, czy też lepiej jest poprosić o demo pracy lub wykonanie krótkiego zlecenia.

 

Krótka prezentacja firmy

Na koniec (lub na bardzo wczesnym początku) przedstaw pokrótce swoją firmę - co robisz, gdzie można znaleźć Twoje produkty oraz, jeśli z kim współpracujesz, to kim są Twoi partnerzy biznesowi. Ułatwi to dotarcie do kandydata, któremu łatwiej będzie utożsamić z Twoją działalnością.


Jeśli jesteś zainteresowany, aby pokazać się kandydatom inną drogą niż ogłoszenie na stronie, polecam wypełnić profil firmy i ewentualnie wykorzystać szansę do przedstawienia się na naszym facebooku lub blogu. Aby uzyskać więcej informacji o tych promocjach, napisz na adres: andrzej@startupjobs.pl.

 

Nie zapomnij...

Zawsze na początku postaraj się przyciągnąć uwagę kandydata, ponieważ jeśli wstęp nie jest wystarczająco interesujący, nikt nie będzie czytać dalej.

Na liście „nigdy tego nie rób” znajduje się również kwestia braku szczerości w ogłoszeniu. Zawsze umieszczaj w nim tylko te informacje, które są prawdziwe oraz obietnice, z których możesz się wywiązać.

Pamiętaj również aby dać każdemu kandydatowi informację zwrotną na temat jego zgłoszenia, nawet jeśli zdecydujesz że nie chcesz z nim współpracować. Każdy osoba wysyłająca swoją kandydaturę musi poświęcić na to czas i jest to po prostu fair aby dać jej znać czy została przyjęta bądź nie. Jednocześnie jest to częścią marki Twojej firmy, więc tych kilka kliknięć i ctrl-v jest tego warte :)

Jeśli nadal nie masz pewności, jak napisać swoje ogłoszenie aby skutecznie dotrzeć do kandydatów, możesz skorzystać z naszego copywritera (który posiada wieloletnie doświadczenie w pisaniu ofert pracy i być w stanie dostosować się do potrzeb stylu komunikacji firmowej).

Jeśli chcesz abyśmy ocenili Twoje ogłoszenie, napisz do mnie na andrzej@startupjobs.pl i na pewno pomyślimy o tym jak wypromować Twoje ogłoszenie. W tym samym mailu daj też znać, czy chciałbyś dodać do swojego ogłoszenia jakieś zdjęcia lub video