7 wskazówek jak opuścić pracę z klasą!


Czy właśnie chcesz odejść ze swojej pracy? Oto 7 wskazówek jak opuścić pracę z klasą!

Twoja praca nie przynosi Ci już satysfakcji i brakuje Ci w niej wyzwań? Czy myślenie na ten temat psuje Ci niedzielny wypoczynek? Czy zdecydowałeś już definitywnie, że to czas aby odejść?

To teraz jest ten moment, żeby poinformować o tym swojego przełożonego oraz kolegów z pracy. Zmiana zatrudnienia jest jak ospa wietrzna – każdy przechodzi swój własny proces – może to być tylko chwilowy dyskomfort albo też horror pozostawiający ślady na ciele i duszy.

Jeśli chcesz złagodzić główne symptomy i zmniejszyć ryzyko nieprzyjemnych powikłań, czytaj dalej. W tym artykule damy Ci siedem porad, jak zręcznie opuścić swoją pracę.


1. Zdecyduj za siebie

Żeby odejść z pracy powinieneś mieć dobry powód. Nie daj się sprowokować błahostkom i miej zawsze przed oczyma szerszy obraz sytuacji. Jednocześnie ufaj swojemu instynktowi i nie pozwól, żeby ktokolwiek inny decydował za Ciebie. Tylko Ty wiesz czy jesteś szczęśliwy w danej sytuacji, więc nie daj się cudzym argumentom typu: „nie powinieneś/aś narzekać na swoją sytuację” i „czego ty ciągle chcesz”?

2. Nie pal mostów.

Palenie za sobą mostów nie jest praktycznym podejściem i z wielkim trudem przychodzi mi przypomnienie sobie sytuacji, kiedy jest to dobra rada (jeśli znasz  jednak takie sytuacje nie zapomnij podzielić się swoją uwagą w komentarzu). Dotyczy to szczególnie zmiany miejsca pracy. Poza krótkotrwałym uczuciem satysfakcji trzaskanie za sobą drzwiami nie przyniesie Ci żadnego pożytku w przyszłości. Z drugiej strony, jeśli opuścisz pracę w dobrym stylu zachowując relacje z poprzednim pracodawcą, może Ci się to opłacić w przyszłości.


3. Każdy jest jaki jest

Ta rada odwołuje się po części do poprzedniej: jeśli nosisz w sobie uczucia złości albo żalu względem poprzedniego pracodawcy – po prostu to przełknij. Najgorszym miejscem do wyrażania tych uczuć jest rozmowa kwalifikacyjna z nowym pracodawcą. Mówienie o złych doświadczeniach i narzekanie może Ci naprawdę zaszkodzić – przecież możesz w przyszłości zrobić taką samą rzecz i jemu.  Skieruj swoje myślenie w kierunku pozytywnych doświadczeń oraz rzeczy, które się nauczyłeś na poprzednim stanowisku.

4. Nie angażuj się bardziej.

Jeśli zdecydowałeś się odejść nie łudź się, że uzyskanie podwyżki lub innego rodzaju benefitów zmieni Twoje odczucia względem pracy. Wyższe finanse ostatecznie niczego nie zmienią, a myśli o odejściu ostatecznie powrócą. Skoro podjąłeś już decyzję, masz niewątpliwie dobre powody. Spotykasz się w pracy z problemami, które nie mogą być łatwo rozwiązane, więc najlepiej, jeśli będziesz konsekwentny.

5. Daj sobie i otoczeniu czas na oswojenie się z nową sytuacją.

James miał dosyć – w środku nudnego firmowego spotkania wstał i wyszedł pod wymówką pójścia do toalety. Jednak tak naprawdę udał się do windy, zjechał 49 pięter w dół, pożegnał się z recepcjonistą i udał się prosto do Nowojorskiego Dworca Centralnego. Kiedy jego współpracownicy zaczęli go szukać, jego pociąg jechał już w kierunku nowych wyzwań. Nigdy nie powrócił do pracy. Pomimo, że brzmi to jak początek noweli, ta historia jest prawdziwa i przytrafiła się Jamesowi Altuchero, człowiekowi który założył potem, i to z sukcesem, 20 firm, oraz stał się jednym z najlepiej sprzedających się autorów.

Kto nie chciałby zacząć swojej przyszłości w tak efektowny sposób? James nie żałuje swojej decyzji, ale zaznacza również, że jego zachowanie było bardzo nieetyczne oraz że powinien był opuścić firmę w bardziej delikatny sposób. Oto kolejna rada dla Ciebie – postaraj się aby każdy współpracownik zrozumiał czemu odchodzisz oraz wszystkim czas na przyswojenie tego. Pomóż osobie, która przejmie Twoje stanowisko oraz zadbaj o innych, aby konsekwencje Twojej decyzji nie sprowadziły na nich dodatkowego ciężaru – w końcu to Twoi dobrzy znajomi, a może nawet przyjaciele?

Jak wypowiedzieć pracę

W końcu damy Ci kilka małych i praktycznych wskazówek odnośnie tego, co możesz zrobić, jeśli chcesz zmienić pracę.

Opuszczenie pracy podczas okresu próbnego

Okres próbny to najłatwiejsza sytuacja, aby opuścić pracę. Powiedz swojemu przełożonemu jakie są prawdziwe powody Twojego odejścia (nie kryj się za różnymi zmyślonymi wymówkami). Nie stracisz na swojej reputacji, jeśli zostaniesz w pracy do czasu, kiedy firma znajdzie zastępstwo na Twoje miejsce. W innym wypadku Twoje zatrudnienie kończy się nie wcześniej niż uzgodniony przez obie strony termin odejścia, którego również dotrzymujesz.

Wypowiedzenie poprzez obopólną zgodę

Jeśli Twój przełożony się na to zgodzi, nie jest konieczne przestrzeganie okresu wypowiedzenia i możesz skończyć pracować np. już po tygodniu. To najlepsza opcja  jeśli idziesz od razu do nowej pracy. W każdym wypadku musi zostać spisana umowa – uścisk dłoni może być niewystarczający...

Wypowiedzenie pracy

Jeśli poprzednie scenariusze z pewnych względów nie mogą być spełnione, jesteś zobowiązany przestrzegać okresu wypowiedzenia. Zwykle jest on zawarty w umowie i jest ekwiwalentem określonej ilości przepracowanych godzin lub ilości dni, np. 30 dni od zgłoszenia wypowiedzenia pracy. Z pewnością musisz dotrzymać deadline'u. Jeśli opuścisz pracę nawet na jeden dzień przed końcem okresu wypowiedzenia, może to mieć dla Ciebie nieprzyjemne konsekwencje, ponieważ pracodawca ma prawo zrekompensować sobie wszelkiego rodzaju problemy wynikające z Twojego przedwczesnego odejścia.


Pracuj do samego końca

Pomimo, że może przypomina Ci to ostatnie dni semestru, kiedy oceny były już dawno  wystawione, a wykłady z przedmiotu, którego bardzo nie lubiłeś nadal się odbywały, staraj się pracować z takim samym zaangażowaniem bez względu na to, że jest to okres wypowiedzenia i ostatnie, pozornie nic nieznaczące godziny na danym stanowisku. Podczas tego okresu prawdopodobnie otrzymasz proste oraz pilne zadania. Jeśli przełożony i tak nie będzie zwracał uwagi na Twoją pracę, to po pierwsze utwierdzisz się w przekonaniu, że  decyzja o odejściu była dobra, a po drugie będziesz mógł odejść z czystym sumieniem, ponieważ wywiązałeś się ze swoich obowiązków.